Czym jest SEO?
Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization – SEO; zwana także pozycjonowaniem) to element marketingu internetowego, który skupia się wokół działań zmierzających do osiągnięcia przez dany serwis internetowy możliwie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w Internecie dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych.
Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej przyczynia się do wzrostu ilości jej odwiedzin, a to z kolei przekłada się na widoczne zwiększenie ruchu, który generuje wartościowy dla danej witryny target.
Kilka uwag przed zleceniem SEO firmie zewnętrznej
Przed rozpoczęciem pozycjonowania właściciel strony powinien zadbać o analizę obecnej sytuacji, oraz jasno określić cele, do których wykorzystuje się tego typu promocję (największy nacisk powinien być położony na wybór fraz kluczowych).
Niezwykle często zdarza się jednak, że pozycjonowaniem witryn internetowych zajmują się osoby niedoświadczone, które wykorzystują do niego nieetyczne metody. Takie działania (jak również firmy, przez które te techniki są stosowane), nazywa się black hat SEO.
W przypadku pozycjonowania klient jest najczęściej zainteresowany wyłącznie efektem działań, a nie sposobami ich osiągnięcia, jednak przed wyborem partnera do pozycjonowania warto zwrócić uwagę na etykę jego działań. Świadomość niebezpieczeństwa wynikającego ze stosowania black SEO to jeden z istotnych aspektów prowadzenia biznesu i jego wiarygodności w oczach klientów.
Oczekiwanie na efekty
Pozycjonowanie można rozpocząć po testowej kampanii Google AdWords, która ma na celu wybranie listy najskuteczniejszych fraz – słów kluczowych, które w sklepie generują najwięcej wartościowego ruchu zakończonego konwersją. Minimalny okres trwania kampanii AdWords to 4-6 tygodni. Należy jednak pamiętać, że klarowne wnioski dotyczące konwersji z kampanii AdWords dla pozycjonowania można wyciągnąć dopiero po pół roku.
Złe praktyki pozycjonowania
Poniżej prezentujemy listę najpopularniejszych niedozwolonych praktyk pozycjonowania, które po zastosowaniu mają największe szanse na obrócenie się przeciwko prowadzonemu biznesowi.
- Całkowicie automatyczne generowanie stron – generowanie bezsensownych treści, które wyglądają jak tekst skopiowany z translatora i umieszczanie w nich linków do treści pozycjonowanych.
- Cloaking – bardzo skuteczna, ale i ryzykowna metoda, polegają na prezentowaniu robotom wyszukiwarek i czytelnikom różnych wersji strony. Cloaking można zrealizować poprzez rozpoznanie adresu IP, z którego pochodzi żądanie lub za pomocą biblioteki cURL.
- Doorway pages – przygotowanie strony zoptymalizowanej pod kątem określonych słów kluczowych, która automatycznie przekierowuje na pozycjonowany artykuł.
- Kopiowanie innych stron i wstawianie w nich linków do pozycjonowanej strony.
- Przesycenie treści słowami kluczowymi – jeden z częściej używanych rodzajów spamu. Jeszcze do niedawna wyszukiwarki tworzyły swoje rankingi na podstawie słów kluczowych w komentarzach (keywords). Obecnie wielokrotne używanie tych samych słów kluczowych nie ma wpływu na poprawienie wysokości pozycji w wyszukiwarce. Dodatkowo, wyszukiwarka może uznać taką stronę za spam, co – w najlepszym przypadku – może zakończyć się spadkiem jej pozycji w rankingach wyszukiwania.
- Spamowanie w komentarzach na blogach – własnoręcznie, przez wynajęte osoby lub za pomocą specjalnych programów wykorzystujących działania robotów. Aktualnie, na niektórych platformach blogowych jest widoczna weryfikacja obrazkowa, która polega na przepisaniu kodu znajdującego się w ramce, by udowodnić, że nie jest się robotem publikującym spam.
- Uczestnictwo w systemach wymiany linkami (SWL) – systemy wymiany linkami zyskały popularność dzięki temu, że łatwo można z nich skorzystać oraz dzięki wysokiej skuteczności. Instalacja SWL na stronie sprowadza się do umieszczenia na niej odpowiedniego kodu. Działanie SWL opiera się na zasadzie: „umieszczam na swojej stronie czyjeś linki, a ktoś na swojej umieszcza moje”. Zarządzanie przepływem danych w SWL leży po stronie serwera zdalnego. To on decyduje, które linki są wyświetlane na odpowiednich stronach. Witryny, które są zapisane w systemie poprzez odpowiedni kod (funkcja file_get_contents języka PHP) pobierają linki ze zdalnego serwera i wyświetlają je.
- Ukrywanie słów kluczowych za pomocą niewidzialnego tekstu – najbardziej znana metoda: biały tekst na białym tle, przesunięcie elementu za pomocą CSS poza ekran lub umieszczenie słów kluczowych w niewidocznej warstwie.
- Używanie nagłówków niezgodnie z ich przeznaczeniem – umieszczanie ich wewnątrz tekstu
i formatowanie za pomocą CSS, by nie było to widoczne. - Zakup linków. Istnieją serwisy, które oferują zakup linków, ale wyłącznie na skalę masową.
W pakietach otrzymuje się kilkaset lub więcej linków (zwykle to liczba kilkudziesięciu z jednej domeny). Praktyka stosowana zwłaszcza na sztucznie tworzonych i generowanych farmach linków. - Zastosowanie znacznika
marquee -
polega na tym, że znacznik można zmniejszyć za pomocą CSS do rozmiarów piksela i ukryć w ten sposób wewnątrz niego tekst zawierający słowa kluczowe. - Zastosowanie znacznika
noscript
– większość osób korzystających z internetu ma włączoną obsługę skryptów, więc nie są w stanie zauważyć tekstu ukrytego w tym znaczniku. Istnieje natomiast prawdopodobieństwo, że roboty wyszukiwarek ukryty tekst wykryją.
Sankcje Google
Google stosuje kary wobec firm, które w wyścigu o najwyższą pozycję w rankingach wyszukiwania uciekają się do nieetycznych działań. Karami są filtr oraz ban. Filtr polega na tym, że dana strona będzie się pojawiać w wynikach wyszukiwania na bardzo dalekich pozycjach, a ban na całkowitym usunięciu danej strony z indeksu wyszukiwania.
W historii praktyk związanych z black hat SEO odnotowano przypadki usunięcia z wyników wyszukiwarek stron dużych firm, które do pozycjonowania wykorzystywały spam wyszukiwarek. Innym argumentem przeciwko black hat SEO jest tzw. Google dance, czyli niespodziewane zmiany algorytmu wyszukiwania. Rozpoczynając i prowadząc działania pozycjonerskie należy pamiętać, że algorytmy nieustannie ewoluują w kierunku doskonalenia sposobu wyszukiwania i eliminacji spamu wyszukiwarek.