Audyt serwisu www – niezbędna pomoc dla przedsiębiorców w Internecie
Wszyscy wiedzą, że jeśli przedsiębiorstwo nie ma strony www to znaczy, że nie istnieje. Niestety sama publikacja strony w Internecie nie wystarcza. Codziennie rejestruje się w Polsce ponad 3.000 nowych domen i wciąż powstają nowe serwisy www. Co zrobić, by wyprzedzić konkurencję?
Podstawą do wprowadzania zmian powinna być diagnoza serwisu w postaci profesjonalnego audytu strony www. Jest to usługa polegająca na bardzo dokładnym sprawdzeniu strony pod wieloma kątami. Audyt serwisu www powinien zbadać, czy serwis realizuje założone cele (biznesowe, informacyjne, edukacyjne), buduje profesjonalny wizerunek firmy lub produktu, czy jest wygodny dla odwiedzających.
Jak wygląda audyt serwisu www?
Badanie serwisu www składa się z kilku części. Na początku audytor koncentruje się na absolutnych podstawach, czyli jakości kodu strony. Strona www nie może wyświetlać się niepoprawnie, ładować się zbyt długo lub wyświetlać błędów na ekranie użytkownika. Częstym błędem popełnianym przez programistów jest projektowanie stron wyłącznie pod swoją przeglądarkę i rozdzielczość ekranu. Nie można także zapominać o możliwościach wyświetlania strony w urządzeniach mobilnych (smartfony, tablety). Jakość kodu przekłada się również na wyniki serwisu w wyszukiwarkach internetowych.
Kolejnym sprawdzanym elementem jest szeroko rozumiana użyteczność strony. Kontrolowane są takie elementy jak: zrozumiała hierarchia informacji, przejrzystość nawigacji, mapa strony. Audytor wciela się w rolę zwykłego użytkownika i usiłuje wyszukać na niej najważniejsze informacje. Sprawdza, czy można łatwo zrobić zakupy w sklepie internetowym, znaleźć ofertę przedsiębiorstwa, czy w serwisie jest i jak działa wyszukiwarka, czy łatwo znaleźć mapę witryny.
Następnie serwis sprawdzany jest pod kątem pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Sprawdzane są między innymi takie elementy jak:
- PageRank serwisu www, czyli liczbowa wartość jego ważności nadana mu przez Google,
- linki przychodzące, czyli w jaki sposób inne strony linkują do badanej witryny,
- obecność i poprawność plików ułatwiających pracę robotów indeksujących serwis.
Profesjonalny audyt serwisu www wychodzi poza tematy techniczne związane z Internetem. Bada sposób prezentacji serwisu pod kątem biznesowym. Przeprowadzona zostaje analiza biznesowa witryny pod kątem jej wiarygodności, spójności, sposobu kontaktu z klientami oraz sposobu prezentacji oferty. Na podstawie takiej analizy właściciel serwisu otrzymuje informacje, czy jego strona będzie skutecznym narzędziem w promocji jego biznesu, czy wręcz przeciwnie – odstraszy potencjalnych klientów lub partnerów.
Wynikiem audytu jest wielostronicowy dokument szczegółowo opisujący wszystkie błędy, jakie popełnił projektant witryny. Wszystkie sprawdzane elementy są szczegółowo opisane, a także zestawione w tabelach podsumowujących. Aby podsumowanie audytu było przejrzyste, wszystkie wyniki przedstawiane są także w ujęciu procentowym.
Audyt i co dalej?
Audyt jest bardzo dobrą podstawą do odświeżenia serwisu lub jego całkowitej przebudowy. Jest też pretekstem do przemyślenia, czemu ma służyć Twój serwis i jak chcesz za jego pomocą wzmocnić swój biznes. W skrócie, czy masz opracowaną komunikację i marketing firmy.
Co chcesz, żeby klient robił w Twoim serwisie www?
Efektem audytu powinny być usprawnienia Twojego serwisu www, wzmocnienie wizerunku Twojej firmy w Internecie oraz optymalizacja działań sprzedażowych za pośrednictwem strony WWW.