Skuteczna reklama w Internecie kojarzy ci się z ogromnymi nakładami finansowymi? Szukasz efektywnych form promocji, a ważny jest dla ciebie szybki efekt? Reklama kontekstowa Google AdWords może być rozwiązaniem!
Co to jest reklama kontekstowa AdWords?
To narzędzie marketingowe Google służące wypromowaniu konkretnego serwisu WWW w Internecie. Sama reklama, to box umieszczony w wyszukiwarce Google oraz, opcjonalnie, w wyszukiwarkach i na stronach internetowych, które mają podpisaną umowę partnerską z Google (najczęściej są to portale tematyczne).
Z punktu widzenia użytkownika Internetu – to jest to, co wyświetla się w bocznym panelu Google po wpisaniu hasła kluczowego w polu wyszukiwarki oraz w poczcie Gmail, gdzie reklama jest dopasowana do treści wiadomości.
Elementy reklamy Google AdWords
Reklama tekstowa Google AdWords jest zdefiniowana w następujący sposób:
- wyróżniony nagłówek (do 25 znaków),
- pierwszy wiersz opisu (do 35 znaków),
- drugi wiersz opisu (do 35 znaków),
- wyświetlany adres URL (do 35 znaków),
- docelowy adres URL (do 1024 znaków).
Docelowy adres URL może być inny niż wyświetlany, gdy chcemy np. aby użytkownicy zapamiętywali nasz główny adres URL, ale po kliknięciu wchodzili na jedną z podstron serwisu.
Możliwe jest umieszczenie reklamy graficznej (także animowanej), ale nie są one wyświetlane w wyszukiwarce, a jedynie na witrynach partnerskich, które przystąpiły do programu reklam graficznych (czyli nie wszystkich).
To samo dotyczy reklam video.
Cele reklamy kontekstowej
Jak każdego działania promocyjnego, celem Google AdWords jest maksymalizacja efektu marketingowego, który przełoży się na wzrost sprzedaży promowanego produktu lub usługi.
Efekt ten można mierzyć za pomocą kontroli celów, które definiuje się wcześniej w panelu zarządzania kampanią.
Mogą to być np.:
- złożenie zamówienia produktu,
- wysłanie formularza kontaktowego,
- zapisanie się na newsletter.
Cechy reklam Google AdWords
Reklamę Google AdWords można uruchomić praktycznie natychmiast.
Opłaty pobierane za kliknięcie, a nie za wyświetlenie reklamy. Można ustawić wiele różnych słów kluczowych bez wpływu na koszt kampanii. Ustawia się maksymalny dzienny budżet oraz maksymalny budżet za kliknięcie w reklamę, bo pozwala w pełni monitorować finanse.
Koszt kampanii Google AdWords jest zwykle o wiele niższy w porównaniu z nieinternetowymi formami reklamy oraz innymi formami reklamy on-line.
W kampanii Google AdWords ustawia się wiele różnych boxów reklamowych bez wpływu na całkowity koszt kampanii. Za pomocą różnych słów kluczowych oraz różnych boxów reklamowych można testować siłę przekazu reklamowego. W zasadzie są to najtańsze badania rynku.
Budżet reklamy a efekty
Typowe koszty jednego kliknięcia reklamy mieszczą się w przedziale między 0,05 a 2,00 zł. Samo wyświetlenie reklamy zawsze pozostaje darmowe, płaci się tylko za efekt. Dla każdego hasła kluczowego można indywidualnie ustalić maksymalny limit kosztów za jednostkowe kliknięcie. W przypadku większej ilości reklamodawców dla danego hasła pozycja oraz możliwość wyświetlenia jest ustalana za pomocą automatycznej licytacji (wśród linków sponsorowanych w wyszukiwarce). Wygrywają hasła z największym limitem. Ponadto, kampanie można ograniczać do wybranego języka oraz lokalizacji (obszaru geograficznego).
Samemu czy z agencją?
Kampania Google AdWords to jedna z niewielu form reklamy, którą można przeprowadzić samemu. Do jej uruchomienia potrzebne jest przygotowanie tekstów reklam, listy haseł kluczowych, stron docelowych i określenie kosztu za kliknięcie w reklamę. Kampanię trzeba też monitorować w trakcie jej trwania.
Warto jednak rozważyć zlecenie kampanii wyspecjalizowanej agencji reklamy internetowej. Przewrotnie – może się okazać, że zlecenie kampanii na zewnątrz będzie tańsze.
Specjaliści SEM mają doświadczenie w przygotowaniu i optymalizacji kampanii. Współpraca z nimi zaowocuje znacznym wzrostem efektywności promocji. Z pewnością uda się obniżyć koszt za kliknięcie (min. o 15%) i zwiększyć liczbę wejść na stronę docelową. Nawet po doliczeniu prowizji za ich działania (przeważnie od 15% do 20% wartości budżetu), całkowity koszt kampanii może być niższy niż przy samodzielnym prowadzeniu kampanii. Dodatkowo agencja przygotuje raport o wynikach kampanii, który będzie pomocny przy kolejnych akcjach promocyjnych.