Marzenie marketingowców, cel sprzedawców, duma prezesów – dobrze wykonany serwis firmowy, o przyjemnym layoucie
i przynoszący zyski. Jak to zrobić? Poznaj kilka chwytów, dzięki którym Google pokocha twoją stronę.
Jeśli nie ma cię w Internecie, to znaczy, że nie ma cię wcale, to wiedzą dzisiejsze przedszkolaki. To, że strona musi zarabiać, wiedzą mądrzy właściciele firm. Pomiędzy obecnością w Internecie, a pozyskiwaniem klientów przez serwis www, jest ogromne pole do popisu. Podstawą jest dobrze zaplanowana i wykonana strona www, którą polubią wyszukiwarki i odwiedzający ją użytkownicy.
Od czego zacząć romans z Google?
Zastanów się, jaki masz cel. Co dzięki witrynie chcesz osiągnąć? Wszelkie podejmowane działania powinny być po to, by cel ten osiągnąć. Zacznij od zaplanowania struktury strony. Działaj zgodnie z zasadą: mniej znaczy więcej. Zaplanuj menu, liczbę podstron, ich nazwy, funkcjonalności, formularze. Pilnuj, by serwis nie był zbyt długi, tzn. nie trzeba by go było przewijać więcej niż na dwa monitory. Jeśli tak się stanie, można powtórzyć menu w stopce strony.
Do pisania kodu strony lepiej użyć HTML’a niż samego Flash’a. Strony robione w całości we Flashu są słabo indeksowane przez wyszukiwarki!
Dobra podstrona
Przygotuj schemat umieszczania informacji na podstronach. Poprawna struktura to nagłówek, śródtytuły, akapity. Wybierz rodzaje wyróżniania tekstu – nie tylko kolory, ale też pogubienia. Google lubi znaczniki <h1>, <h2>, <strong> i traktuje takie frazy jako ważne. Adresy URL podstron przygotuj w formie „sympatycznych” URL, np.https://www.opcja.pl/uslugi/outsourcing-it. „Nice-URL” są też doceniane przez wyszukiwarki.
Przede wszystkim treść
To po co przychodzą użytkownicy na twoją stronę to treść. Teksty powinny być napisane językiem korzyści dla klienta. Przygotuj listę fraz kluczowych, których mogą używać internauci w poszukiwaniu twojej strony. Używaj ich redagując treść strony. Nie przesadzaj – tekst powinien być napisany poprawnym językiem, łatwy do czytania, a nie być skupiskiem fraz kluczowych. Z resztą nawet jeśli strona będzie się świetnie pozycjonować, a treść nie będzie odpowiadać oczekiwaniom internautów – wygenerujesz tylko pusty ruch na stronie.
Dodatkowa treść
Atrakcyjność witryny bardzo podnoszą dodatkowe elementy: grafika, zdjęcia, testy, sondy, pliki do pobrania. Strona jest wtedy bardziej ciekawa, zróżnicowana i kolorowa. Dodatkowym bonusem jest to, że Google oprócz treści zawartych w tekstach, indeksuje np. podpisy pod zdjęciami czy załączniki w formie plików pdf.
Warto też przygotować tekst alternatywny czytany osobom niewidzącym (atrybuty alt, title).
Nagłówek strony i tagi HTML
W części nagłówkowej kodu strony warto umieścić informacje o naszej stronie, które będą indeksowane przez wyszukiwarki. Dobrze jest nie umieszczać tam zbyt dużej ilości informacji. Informacje dotyczące stylowania i pozostały kod nie stanowiący treści powinien zostać, w miarę możliwości, umieszczony w plikach zewnętrznych i być dołączany do pliku strony odpowiednimi tagami (link, script z atrybutem src).
Najważniejszym elementem nagłówka jest tytuł strony (tag “title”). Widać go w nagłówku wyszukiwarki na każdej stronie www. Tytuł powinien zawierać nazwę produktu, 3-4 najważniejsze hasła kluczowe oraz nazwę firmy. Metatag „description” to informacja, która będzie się pojawiała obok adresu twojej strony na liście wyników wyszukiwania w Google. Od tego tekstu zależy, czy internauta kliknie w odnośnik do twojej strony i czy ma szansę zostać twoim klientem. Metatag „keywords” to lista słów kluczowych na jakie chcesz, żeby twoja strona była odnajdywana w wyszukiwarce.
Google jest towarzyski
Google lubi strony, które są promowane na innych stronach. Prostym zabiegiem jest przygotowanie zakładki dotyczącej współpracy partnerskiej i umieszczenie tam linków do innych, popularnych stron www. To dopiero początek sukcesu. Dbaj o to, by linki do twojej strony były na serwisach twoich partnerów. Uważaj na to, by nie przesadzić. Linki powinny być merytorycznie powiązane z twoją stroną. Inaczej PageRank, zamiast dodać punktów, je odejmie.
Przyczep się
Twórz serwis, gdzie będą powiązania wewnętrzne. Jeśli umieszczasz tekst np. o ofercie na stronie głównej, warto podlinkować frazy, które odnoszą się do zawartości podstron. Dzięki temu frazy z linków są indeksowane przez Google, a serwis bardziej dynamiczny i atrakcyjny dla użytkowników.
Zajmij pozycję
Tak opracowana strona będzie przyjazna użytkownikom, wyszukiwarkom i działaniom pozycjonerskim. Konkurencja w Internecie jest coraz większa. Warto więc w budżecie uwzględnić środki na pozycjonowanie. Najlepiej wybrać do współpracy firmę, która ma kilkuletnie doświadczenie w zakresie pozycjonowania, ale też tworzy serwisy www. Dzięki temu będzie mogła zaproponować ewentualne modyfikacje strony. Profesjonalne firmy pobierają opłaty tylko za osiągane wyniki. A jeśli wybierzesz sobie do pozycjonowania hasło typu „usługi”, dobry pozycjoner cię od tego odwiedzie. Znajdzie listę kilkudziesięciu lub kilkuset słów kluczowych, które przyniosą efekt, a będą prostsze w pozycjonowaniu. Pamiętaj też, że pozycjonowanie może dawać efekt dopiero po kilku miesiącach. Czy Google pokocha również Twoją stronę?