Kampania e-marketingowa, czyli w Internecie, ma na celu sprzedaż produktu lub wzmocnienie wizerunku firmy. Aby osiągnąć ten cel, trzeba umiejętnie przyciągać uwagę potencjalnego klienta i… podtrzymać jego zainteresowanie aż do momentu sprzedaży.
W przeciwieństwie do mediów tradycyjnych (reklama w prasie, radio, telewizji) promocja w Internecie ma tę zaletę, że nie wymaga tak dużego budżetu, choć nie znaczy to, że jest za półdarmo. Należy jednak pamiętać, że kampania będzie bardziej efektywna, jeśli zainwestujemy większy budżet i starannie ją zaplanujemy.
Poniższy rozpisaliśmy poszczególne etapy planowania i realizacji kampanii e-marketingowej
Krok 1: ustal cel kampanii e-marketingowej
Przede wszystkim musisz się zastanowić czy celem kampanii ma być kreowanie wizerunku marki (cel długoterminowy!), czy podniesienie poziomu sprzedaży produktu. Niewątpliwie rodzaj celu warunkuje kolejne kroki planowania kampanii.
Krok 2: grupa docelowa kampanii e-marketingowej
Z pewnością należałoby się dowiedzieć, kto ma się dowiedzieć o twoim produkcie? Kto ma go kupić? Zdefiniuj więc grupę odbiorów według kryteriów wieku, płci, miejsca zamieszkania, dochodów, stylu życia czy wyznawanych wartości. Musisz mieć w głowie obraz swojego docelowego, idealnego klienta. Kim jest, co robi, o czym marzy i do niego kieruj kampanię. Kampania do wszystkich, to… kampania do nikogo!
Krok 3: dobór portali
W tym kroku najważniejsze jest żeby wiedzieć, które portale najchętniej odwiedzają Twoi potencjalni klienci. Bezsprzecznie, w zależności od rodzaju produktu, należałoby rozważyć portale informacyjne, branżowe, hobbystyczne, znane blogi jak również portale społecznościowe.
Krok 4: kreacja reklamy
Jeśli twoim celem jest poprawa świadomości istnienia marki pamiętaj, by kreacja była wpadająca w oko i pamięć. Natomiast przy reklamie banerowej użyj kreacji dynamicznych, filmów, mini-gier.
Przy nacisku na sprzedaż produktu, baner powinien być motywujący do wykonania akcji, zawierać np. button „sprawdź to”,„kliknij tutaj”, „zamów”.
Przy reklamie Google AdWords dobierz słowa kluczowe. Przygotuj teksty zwracające uwagę osób z grupy docelowej.
Krok 5: strona docelowa w kampanii e-marketingowej
Strona docelowa kampanii e-marketingowej jest jednym z kluczowych elementów powodzenia kampanii, ale niestety często zaniedbywanym. Strona docelowa (landing page) powinna być prosta, nie rozpraszać użytkownika nadmiarem informacji. Bezsprzecznie musi zawierać prezentację reklamowanego produktu z informacjami, które będą potrzebne użytkownikowi do dokonania konwersji.
Najczęstsze cele kampanii to: złożenie zamówienia, zostawienie danych adresowych, wypełnienie ankiety, pobranie pliku czy zapisanie się na newsletter. Warto tutaj wczuć się w użytkownika i zasięgnąć opinii na temat strony osób z grupy docelowej, nie związanych z naszą firmą.
Świetnym narzędziem jest optymalizator stron Google, gdzie możemy przygotować kilka wersji strony docelowej i sprawdzić, która będzie najbardziej popularna. Takiej wersji strony będzie można użyć w kolejnych kampaniach.
Osoby, które dotrą na Twoją stronę docelową, to osoby potencjalnie zainteresowane dokonaniem zakupu. Czasami wystarczy ich po prostu nie zniechęcić…
Doprowadzenie klientów do strony docelowej i zachęcenie do wykonania akcji to moment, w którym klient przekazywany jest w ręce firmy zlecającej kampanię reklamową w Internecie.
Warto w ogóle zrobić audyt strony, żeby zobaczyć czy można poprawić jej przejrzystość i widoczność w internecie.
Krok 6: analiza statystyk kampanii
Przeprowadzając analizę kampanii pamiętaj o tym, jaki był jej cel.
Przy kampanii wizerunkowej istotne będzie zwiększenie ruchu na stronie www produktu, duża liczba odwiedzin na stronie docelowej przez nowych użytkowników. Istotny będzie czas spędzony przez klienta na przeglądaniu witryny i głębokość penetracji strony.
Wskaźnikiem pomocnym w ocenianiu efektów kampanii będzie CTR – procent osób, które kliknęły w reklamę.
Przy kampaniach sprzedażowych wskaźnik CTR to za mało. Tutaj najważniejsza jest konwersja, czyli wykonanie przez internautę zaplanowanej przez nas akcji. Miernikiem będzie wskaźnik konwersji, czyli procent osób, które tę akcję wykonały.
I na koniec jeszcze jedna uwaga – Internet to medium dynamiczne. Testuj, licz, mierz i sprawdzaj. Nie ma gwarancji, że raz wypracowana metoda reklamy będzie skuteczna na zawsze. Warto o tym pamiętać, czy planowaniu kolejnych kampanii.